BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 30, 2009

KASIH IBU

*Sahabat-sahabat jika kita perhatikan daripada gambar ini, dapatlah kita simpulkan betapa tingginya kasih sayang ibu kepada kita. Mana tidaknya ibulah yang telah mengandungkan, melahirkan, membesarkan, mendidik dan memberikan kasih sayang yang secukupnya kepada anak-anaknya. Bahkan jika anak-anaknya sakit, ibulah yang bersusah payah menjaganya sehinggakan mereka tidak dapat tidur semalaman dek kerana anak-anak yang menangis tidak henti-henti sepanjang malam. Hati ibu tidak akan tergamak untuk membiarkan anaknya dari terus menangis sepanjang malam dan ibu akan melakukan pelbagai cara seperti memberi susu, ubat, mendodoi dan sebagainya agar si anak berhenti dari menangis dan dapat tidur dengan lena. Bahkan, ibu juga sanggup berlapar agar semua anaknya dapat menjamah sesuap nasi supaya mereka tidak kelaparan.

*Bayangkan sahabat-sahabat betapa besarnya pengorbanan ibu kita kepada kita semua, mula daripada kita kecil hingglah kita dewasa. Jasa dan pengorbanan mereka tidak dapat dibalas hatta dengan wang ringgit sekalipun. Tetapi berapa ramaikah diantara kita yang berbakti kepada ibu? yang mampu menjaga ibu apabila tua? yang mampu memberi kebahagiaan kepada mereka sebagaimana mereka telah memberi kebahagiaan kepada kita sehingga kita berjaya...Sedih dan pilu rasanya, apabila kita sering dengar dan lihat di TV, radio, internet dan di akhbar bagaimana terdapat segelintir anak-anak yang sanggup menderhaka kepada ibu mereka dengan mengeluarkan kata-kata yang kesat, menyepak, membiarkan ibu hidup dalam keadaan derita apabila mereka sudah berjaya dan yang paling menyedihkan ada yang sanggup membunuh ibu tatkala segala permintaan mereka tidak diikuti...nauzubillah!!!betapa kejamnya mereka yang melakukan perbuatan yang hina itu, tidakkah mereka terfikir pengorbanan ibu yang membesarkan mereka? Tidakkah mereka takut dengan azab Allah S.W.T di akhirat kelak?














*Sama-samalah kita muhasabah diri wahai sahabat-sahabat sekalian adakah kita sudah memberikan yang terbaik untuk ibu kita? Masih tidak terlambat untuk kita melakukannya selagi ibu kita masih ada dan ingatlah pintu taubat Allah S.W.T akan sentiasa terbuka untuk hamba-hambanya yang melakukan kesalahan. Alhamdulillah, bersyukurlah kita kepada Allah S.W.T yang telah mengurniakan kita seorang ibu yang telah banyak berjasa kepada kita dan sama-samalah kita berdoa agar kita tidak tergolong daripada anak-anak yang derhaka kepada ibu kita...ingat!!! apa yang kita lakukan hari ini kepada ibu kita, kelak Allah S.W.T akan membalasnya apabila kita juga turut mempunyai anak suatu hari nanti...





Tuesday, September 29, 2009

“BUDAYA COUPLE”



Selalu sangat kita mendengar penuntut-penuntut IPT ditangkap khalwat, berzina, hamil luar nikah dan sebagainya. Adakah mereka tidak pernah berfikir sebelum melakukan sesuatu, sedangkan mereka dianugerahkan akal yang lebih baik daripada orang yang tidak berjaya dalam pelajaran?Oleh itu, isu yang menjadi topik utama ialah budaya ‘couple’ dikalangan pelajar ipt yang mana ia merupakan punca kepada kemaksiatan jika ia ia tidak dikawal dengan iman yang sempurna.

Budaya berkepit atau lebih dikenali sebagai couple bukanlah perkara baru dikalangan remaja hari ini. Malah budaya ini seolah-olah menjadi satu kemestian bagi kebanyakan remaja. Terutamnya remaja di peringkat Sekolah Menengah dan Pusat Pengajian Tinggi. Bagi pelajar di peringkat IPT, ia merupakan satu perkara biasa apabila selalu berdua-duaan ketika mengulangkaji pelajaran, menaiki motosikal, ketika makan dan sebagainya. Ini kerana, di IPT mereka bebas untuk melakukan sesuatu perkara tanpa ada halangan daripada sesiapa. Malahan pula, ibu bapa mereka jauh dari mereka dan tidak dapat memerhatikan setiap gerak geri yang dilakukan oleh anak mereka di IPT. Oleh itu, tanpa ada sesiapa yang menyekat dan memerhatikan gerak geri dan perlakuan mereka seharian, ia menjadikan mereka seolah-olah lupa diri akan tujuan utama mereka menjejakkan kaki ke IPT.

Bahaya budaya couple dikalangan pelajar IPT ialah apabila seseorang yang selalu keluar berdua-duaan dan terlalu mempercayai kata-kata manis daripada teman lelaki sehingga sanggup menyerahkan diri kepada mereka. Kesannya, apabila sudah terlanjur dan mengandung, maka teman lelaki mulalah tidak mahu bertanggungjawab atas tindakan yang dilakukan oleh mereka dan mula meninggalkan teman wanita mereka. Oleh itu, kaum wanitalah yang akan menanggung semua penderitaan apabila mereka bukan sahaja terpaksa menanggung malu malah turut dibuang daripada Universiti.

p/s: Artikel ini tidak ada niat untuk menyinggung perasaan sesiapa, ia hanya sekadar peringatan untuk diri saya dan semua supaya berhati-hati dengan cinta.

Monday, September 28, 2009

POLITIK ISLAM



Konsep politik Islam merujuk kepada himpunan prinsip dan peraturan, kaedah dan cara yang menjadi landasan serta garis panduan para pemimpin menjalankan pemerintahan dan pentadbiran negara berdasarkan kehendak syarak. Konsep politik Islam juga merujuk istilah siasah syariyyah yang telah diterima pakai sejak ulama-ulama terdahulu. Hal ini kerana, siasah syariyyah turut menjurus kepada kaedah dan pendekatan pemimpin negara dalam menjalankan urusan negara selari dengan kehendak syarak kerana ia merupakan landasan yang memelihara perjalanan politik agar terus berada dalam kebenaran agama.

Prinsip-prinsip politik Islam
:

1) al-Siyadah atau al-Hakimiyah

Prinsip utama politik Islam ini meletakkan kekuasaan perundangan dan kedaulatan hukum yang tertinggi hanya milik mutlak Allah S.W.T. Ini bermakna sumber kedaulatan dan kekuasaan politik Islam hanyalah Allah S.W.T yang mencipta perlembagaan umat Islam. Perlembagaan tersebut adalah abadi dan kekal hingga hari kiamat. Oleh itu, apa-apa polisi atau keputusan yang dibuat hendaklah selaras dan selari dengan kehendak syarak. Inilah tonggak paling penting yang menunjangi sistem politik Islam kerana umat Islam mesti menerima konsep Uluhiyyah dan Rububiyyah Allah S.W.T.


2) Keadilan


Kedailan merupakan prinsip penting dalam konteks politik Islam. Keadilan bermaksud tidak tersasar dari dasar yang telah ditetapkan dalam sistem politik, iaitu menunaikan tanggungjawab dan hak kepada mereka yang berhak dan tidak merampas hak orang lain. Keadilan bukan untuk orang Islam semata-mata, tetapi turut melibatkan orang bukan Islam.

3) Kebebasan


Prinsip ini menegaskan bahawa setiap Muslim mempunyai kebebasan untuk memilih apa-apa yang terbaik bagi mereka dan tidak ada kongkongan yang boleh menyekat kebebasan tersebut. Ini termasuk kebebasan manusia daripada perhambaan terhadap sesuatu selain Allah S.W.T. dan kebebasan manusia untuk mendapatkan pelbagai hak dalam kehidupannya sebagai manusia dalam kumpulam masyarakat. Islam amat menekankan kebebasan manusia daripada perhambaan sesama manusia dan ini merupakan alasan utama kenapa Islam boleh menghapuskan budaya jahiliah yang begitu terkenal dengan perhambaan sesama manusia sebelum kedatangannya. Islam mengajar hambanya supaya menghambakan diri hanya kepada Allah S.W.T dan bukannya manusia.

4) Persamaan

Prinsip ini menjelaskan bahawa dalam konteks politik Islam, ia tidak membezakan tanggungjawab dan hak-hak atau layanan kepada seseorang menurut kepelbagaian bangsa, keturunan, bahasa dan sebagainya. Malah, rakyat bukan Islam berhak untuk mempertahankan hak-hak mereka daripada dicabuli. Selain itu, mereka juga dikehendaki melaksanakan tugas dan sama-sama bertanggungjawab dalam mempertahan dan membangunkan negara Islam.

5) Syura


Dalam prinsip politik Islam, syura atau musyawarah dianggap perkara penting. Kebijakan dan keberkesanan sesebuah pemerintahan harus dibina atas dasar musyawarah. Ini kerana, syura adalah perbincangan atau rundingan bertujuan untuk mengetahui pelbagai buah fikiran ke arah pencapaian sesuatu rumusan. Syura juga menghimpunkan pandangan ahli syura dalam sosial politik dan pentadbiran kerajaan untuk kebaikan rakyat.

PERANAN SUNNAH DALAM SYARIAH ISLMIYYAH




1) al-Sunnah berfungsi untuk menguatkan nas-nas al-Quran

Sebagai contoh yang berkenaan dengan solat, puasa dan zakat telah banyak dinyatakan kewajipan mendirikannya di dalam kehidupan seharian. Ini dikuatkan lagi dengan sabda Rasullullah S.A.W seperti:

“ Islam didirikan di atas lima rukun, syahadah, sembahyang, zakat, puasa dan haji ”.

Hadith ini berfungsi untuk menguatkan beberapa nas al-Quran yang lain.


2) al-Sunnah berfungsi untuk menerangkan nas-nas yang mujmal

Terdapat ayat al-Quran yang diturunkan secara ringkas yang memerlukan keterangan dari al-Sunnah, antara contoh yang paling jelas adalah solat. Cara bertakbir, ruku’, sujud tidak dinyatakan di dalam al-Quran, ini diterangkan hanya melalui sunnah Rasulullah S.A.W sebagaimana yang kita pekajari dalam tatacara solat tulisan al-Albani, sifat Solatun Nabi.


3) al-Sunnah berfungsi untuk mentakhsiskan( menentukan ) nas yang umum

Terdapat bebrapa ayat al-Quran yang diturunkan dengan lafaz yang umum. Antaranya firman Allah S.W.T:


“ Allah perintahkan kamu mengenai pembahagian harta pusaka untuk anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai dua bahagian anak perempuan”( al-Nisa’:11 )


Ayat ini mungkin umum sifatnya, mungkin juga ayat ini ditujukan kepada Rasul dan anak-anak baginda, akan tetapi telah datang sunnah Rasul untuk mengkhususkan lafaz yang umum ini berdasarkan sabda baginda: “ Kami para nabi tidak dipusakai”. Hadith ini telah mengkhusukan ayat sebelas surah nisa’. Begitu juga Rsulullah S.A.W mengkhususkan kepada pembunuh yang juga tudak layak dipusakai, berdasarkan sabda Rasulullah S.A.W pembunuh tidak mendapat apa-apa dari harta pusaka orang yang membunuhnya.


4) As-Sunnah membatasi ( taqyiid ) nas al-Quran yang mutlak ( tidak terbatas )

Antara ayat al-Quran yang diturunkan secara mutlak ialah firman Allah S.W.T

“ Lelaki yang mencuri dan wanita yang mencuri potonglah tangan mereka berdua ( al-maidah: 38 )

Ayat di atas bersifat mutlak, kerana tidak dibatasi had yang perlu dipotong, ada hingga ke lengan, siku, atau adakah layak bagi pencuri itu dipotong hanya jika barang yang dicuri itu sedikit? Maka tentang had dalam isu potong tangan ini, sunnah telah membatasinya berdasarkan sunnah Rasulullah S.A.W dengan mengisyaratkan pergelangan tangan. Begitu juga dengan kadar barang yang dicuri juga telah dibatasi berdasarkan sabda Rasulullah S.A.W.

“ Jangan memotong tangan pencuri melainkan ia mencuri sesuatu yang bernilai ¼ dinar atau lebih”


5) As-Sunnah berfungsi menguatkan hukum-hukum yang terdapat asasnya di dalam al-Quran

Sunnah Rasulullah S.A.W juga berfungsi untuk menerangkan nas-nas yang sudah mempunyai asas di dalam al-Quran. Contohnya hadith Rasulullah S.A.W “ Pada hari khaibar, Rasulullah S.A.W melarang dari memakan binatang buas yang mempunyai taring dan burung yang berkuku panjang.

Haiwan-haiwan yang dilarang oleh Rasulullah S.A.W ini tidak dinyatakan di dalam al-Quran, dan tidak termasuk ke dalam haiwan-haiwan yang disebut oleh Allah S.W.T yang haram dimakan di dalam al-Quran. Oleh itu, dapatlah kita simpulkan bahawa sunnah Rasulullah S.A.W. mempunyai peranan yang cukup besar dan mempunyai ikatan yang kuat dalam mengintepretasikan( menterjemahkan ) isi al-Quran dengan lebih terperinci. Sesuai dengan firman Allah S.W.T:


“ Dan kami turunkan kepada kamu ( wahai Muhammad ) al-Quran yang mengandungi peringatan supaya kamu menerangkan kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka, moga-moga mereka memikirkannya”. ( al-nahl: 44 )


Sunday, September 13, 2009

KEUTAMAAN BULAN RAMADHAN



Bulan Ramadhan mempunyai keutamaan dan keistimewaan daripada bulan-bulan yang lain di sisi Allah S.W.T. Ini kerana, bulan ramadhan dipilih sebagai bulan ibadah. Sabda Rasulullah S.A.W “ Tiap-tiap seseuatu itu ada musimnya. Sesungguhnya musim ibadah itu adalah di bulan Ramadhan” Namun demikian, tidak bermakna di bulan-bulan lain, umat Islam tidak dianjurkan untuk beribadah. Allah S.W.T tetap memerintahkan supaya beribadah. Tetapi, beribadah di bulan Ramadhan lebih digalakkan dan elok diperbanyakkan lagi. Mengapa pada bulan Ramadhan lebih-lebih digalakkan seseorang itu beribadah dan berbakti? Ini kerana di bulan Ramadhan terdapat ibadah-ibadah yang khusus yang tidak terdapat di bulan-bulan yang lain. Di dalam al-Quran hanya bulan Ramadhan sahaja yang disebut-sebut tetapi tidak kepada sebelas bulan yang lain.

Antara keistimewaan yang menjadikan bulan Ramadhan mulia adalah:


1) Di sepanjang bulan Ramadhan, Allah S.W.T mewajibkan umat Islam berpuasa di siang hari. Sedangkan perintah wajib puasa ini tidak terdapat pada bulan-bulan yang lain


2) Pada sebelah malamnya, dianjurkan sembahyang sunat terawih. Umum umat Islam di Malaysia mendirikannya sebanyak 20 rakaat . Tetapi ada juga yang mengerjakannya 8 rakaat sahaja.


3) Bertadarus al-Quran secara beramai-ramai. Ini bukanlah bermakna al-Quran hanya dibaca di bulan Ramadhan sahaja dan melupakannya pada bulan-bulan yang lain. Maksud bertadarus adalah membaca al-Quran secara beramai-ramai, seorang demi seorang sambil disemak oleh orang lain. Yang lebih baik disertakan maksud bagi setiap bacaan tersebut.


4) Kebajikan yang dilakukan di bulan Ramadhan mendapat pahala yang berlipat ganda. Lebih dari kebajikan-kebajikan yang dibuat di luar bulan Ramadhan

5) Bulan Ramadhan bulan terjadinya malam LailaturQadar. Ia berlaku di hari-hari ganjil pada 10 malam terakhir bulan Ramadhan seperti malam 21, 23, 25, 27 atau 29. Sesetengah ulama berijtihad mengatakan LailaturQadar itu berlaku pada satu malam di bulan Ramadhan tetapi tidak diketahui pada malam yang mana. Ini bererti setiap amalan yang dilakukan bertepatan pada malam itu adalah lebih baik dari 1000 bulan yang bersamaan dengan 83 tahun. Inilah di antara hikmah mengapa Allah S.W.T tidak memberitahu malam sebenar berlakunya LailaturQadar itu. Kalau diberitahu pada malam-malam yang tertentu, nescaya semua orang akan beramal hanya untuk malam itu sahaja. Selepas itu, mereka akan lalai semula.

6) Digalakkan berikhtiqaf terutama 10 hari terakhir Ramadhan. Ini adalah antara malam Rasulullah S.A.W yang tidak pernah ditinggalkan.


7) Pintu syurga dibuka dan pintu neraka ditutup. Di waktu itu juga iblis dan syaitan dibelenggu dan dirantai
Oleh itu, bulan Ramadhan adalah bulan yang membuka peluang seseorang itu untuk menambah amalan kebaikan. Tetapi mengapa ramai yang masih cenderung berbuat kejahatn di bulan Ramadhan sedangkan syaitan sudah belenggu? Ini kerana nafsu di dalam diri masih belum dilemahkan sepenuhnya. Sebab itu ramai yang berpuasa tetapi masih bergaul bebas, tidak menutup aurat, mengumpat, memfitnah dan lain-lain sifat terkeji lagi.

Monday, September 7, 2009

JENAYAH RASUAH



Jenayah rasuah merupakan suatu gejala buruk dan amalan keji yang meluas dalam masyarakat sekarang. Gejala ini mestilah dibanteras dan setiap individu yang terlibat mestilah bertaubat kerana rasuah adalah termasuk dalam perbuatan dosa besar dan diharamkan dalam Islam. Rasuah diertikan sebagai segala sesuatu yang diberikan oleh seseorang kepada orang lain yang mempunyai kekuasaan untuk memperolehi atau untuk membatalkan sesuatu dengan cara yang tidak sebenar. Firman Allah S.W.T:

Dan sesiapa yang berkhianat( menggelapkan sesuatu ), ia akan bawa bersama pada hari akhirat kelak apa yang dikhianati itu. ( surah al-Imran 3: 161 ).


HUKUMAN RASUAH

Sebenarnya hukum terhadap jenayah rasuah juga tidak ada ketetapannya di dalam al-Quran dan Hadith, oleh itu hukumannya tertakluk kepada hakim sesebuah negara dengan mengenakan hukuman ta’zir.


KESAN RASUAH

Amalan rasuah boleh menyebabkan lahirnya berbagai kesan negetif. Antaranya ialah:

1) Melemahkan negara

2) Berlaku kezaliman dan penindasan

3) Berdosa besar

4) Masuk neraka jika tidak mendapat keampunan Allah S.W.T

5) Menyebabkan malas berusaha dan bekerja

6) Timbul sifat tidak bertanggungjawab dan tidak amanah

7) Tidak maju dan tidak produktif

Sunday, September 6, 2009

PERANAN EKONOMI ISLAM DALAM ERA GLOBALISASI


GLOBALISASI

Globalisasi merupakans satu fenomena yang melanda seluruh dunia dengan hebat sekali, perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi telah membuka jalan kepada dunia tanpa sempadan. Masa, jarak dan ruang kini tidak mempunyai erti lagi.


EKONOMI ISLAM

Ekonomi Islam ditakrifkan sebagai kajian al-falah manusia menerusi pengurusan sumber bumi yang berasaskan kerjasama dan penyertaan. Oleh itu, ekonomi Islam adalah sebagai sains sosial yang mengkaji masalah ekonomi dengan berpegang kepada nilai-nilai Islam. Ia juga merupakan ilmu yang mengkaji kegiatan manusia yang selaras dengan kehendak syariat, dari segi memperolehi, mengguna atau mengurus sumber asli bagi kebaikan diri dan kebaikan bersama secara rohani dan jasmani bagi mendapat keredhaan Allah S.W.T.


SISTEM DAN MATLAMAT EKONOMI ISLAM

1) Mencapai kesejahteraan ekonomi bagi individu, masyarakat dan negara, kesaksamaan agihan harta, kekayaan, pendapatan dan pembangunan, pengggunaan sumber yang optimum, cekap, berkesan, berjimat dan tidak membazir, menjamin kebebasan individu, kesaksamaan hak dan peluang, kerjasama dan keadilan dan keperluan asas yang mencukupi.


MATLAMAT GLOBALISASI

Globalisasi, liberalisasi dan deregulasi yang dipelopori negara-negara Barat dari satu aspek merupakan proses bagi meningkatkan lagi aliran perundangan dan pemasaran antarabangsa khususnya bagi maksud meningkatkan akuan semasa dan akaun modal bagi imbangan pembayaran negara yang seterusnya berlakunya pasaran bebas dan kemasukan modal asing tanpa batas.


EKONOMI ISLAM SEBAGAI PENYELAMAT

Campurtangan kerajaan dalam ekonomi memainkan peranan yang penting dalam mengimbangi pasaran bebas. Dalam konteks ekonomi Islam, kerajaan bertanggungjawab memelihara kesejahteraan ekonomi dalam bentuk guna tenaga penuh, pertumbuhan ekonomi, kestabilan nilai mata wang dan keharmonian antarabangsa atau globalisasi dan bertanggungjawab bagi mengekalkan suasana sihat dalam pasaran bagi memastikan fungsi pasaran berjalan dengan betul.

Pemerintah juga memainkan peranan yang penting iaitu bertanggungjawab bagi agihan pendapatan, pengawasan pasaran, memerangi riba, rasuah dan monopoli, mobilisasi sumber asli dan kesaksamaan peluang-peluang yang ada. Selain itu, paras simpanan atau tabungan dalam negara adalah di antara faktor yang dapat membendung inflasi dan keberkesanan pengurusan menjadi aspek utama dalam dalam pengurusan ekonomi makro, bagi mencapai kestabilan harga dan membendung inflasi dalam negara.

TANGGUNGJAWAB PEMIMPIN


1) Membela rakyat

Tanggungjawab pemimpin ialah membela rakyat yang di bawah pimpinannya atas jalan yang hak dan benar. Ini kerana jika rakyatnya melakukan kesalahan, pemimpin tidak wajib membelanya bahkan hendaklah menyerahkan kepada pihak pengadilan untuk menjatuhkan hukuman dengan adil berdasarkan undang-undang. Selain itu, tanggungjawab pemimpin untuk membela rakyat ialah dengan merancang serta berusaha untuk meningkatkan taraf hidup rakyat. Misalnya mengadakan projek-projek pembangunan pertanian, perdagangan, perindustrian dan sebagainya.

2) Melindungi Rakyat dan Negara

Para pemimpin negara khasnya bertanggungjawab untuk melindungi keselamatan dan kesejahteraan rakyat jelata, dengan mengadakan pasukan-pasukan keselamatan dan pertahanan yang baik.

3) Memberi pendidikan kepada Rakyat

Seterusnya satu lagi kewajipan dan tanggungjawab pemimpin negara maupun pemimpin keluarga ialah memberi pendidikan kepada rakyat, baik ilmu pengetahuan tentang agama mahupun ilmu pengetahuan tentang keduniaan. Ini adalah untuk melindungi rakyat dari kebodohan dan tidak berilmu. Ilmu agama Islam juga wajib diberikan kepada rakyat yang beragama Islam hingga setinggi-tingginya. Ini sangat penting, supaya negara kita akan terus mengekalkan kedaulatan agama Islam sebagai agama rasminya. Dan yang lebih penting ialah agar ajaran Islam terpelihara hingga kepada generasi umat Islam yang akan datang.

4) Bersopan santun

Sebagaimana yang telah menjadi slogan kepada kita “Kepimpinan melalui tauladan”, para pemimpin di peringkat mana juga hendaklah bersopan santun dan berlemah lembut. Sikap sebegini bukan sahaja akan disegani bahkan menjadi tauladan. Sehubungan dengan sifat bersopan santun ini, para pemimpin hendaklah juga bersifat lemah-lembut ketika menguruskan berbagai –bagai perkara kehidupan rakyat jelata. Misalnya untuk menegakkan kebenaran, menegakkan keadilan dan sebagainya.

10 TEKNIK MEREKA MEMURTADKAN AGAMA ISLAM


Pertemuan pertama - Perkenalan dan meminta alamat

Pertemuan kedua - Memberi sesuatu hadiah

Pertemuan ketiga - Mengambil berat

Pertemuan keempat - Memberi bantuan kewanga

Pertemuan kelima - Mengajak keluar

Pertemuan keenam - Ke pesta hiburan

Pertemuan ketujuh - Diberi keluarga angkat

Pertemuan kelapan - Diberi minum holy water

Pertemuan kesembilan- Dimurtadkan

Setelah seseorang itu murtad, mereka akan memberi wang RM 3000 dan dihalang daripada bertemu keluarga serta dirahsiakan dimana berada, dbimbing dan dilatih menjadi mubaligh Kristian

Apa yang berlaku setelah murtad

- Diajak ke gerja dan memohon borang kemasukan agama Kristian

- Memohon penukaran nama baru di Jabatan Pendaftaran Negara

- Memohon keluar daripada agama Islam

- Mempertahankan dengan menggunakan akta undang-undang Perlembagaan Persekutuan yang ada menyatakan kebebasan memilih agama kepada mereka yang berumur 18 tahun ke atas.

- Cuba mempengaruhi mahkamah dan mengambil peguam yang bijak, mengancam ibu bapa terbabit serta membawa mangsa ke luar negara

- Apabila ke luar negara mereka diasuh dan dididik agar menjadi mubaligh Kristian dengan tujuan apabila kembali ke Malaysia boleh memurtadkan orang lain.

- Semua perbelanjaan ketika itu dibiayai oleh gereja seperti rumah, kenderaan dan wang sara hidup

Saturday, September 5, 2009

PENDIDIKAN IBU BAPA TERHADAP ANAK-ANAK



Pendidikan mempunyai maksud yang luas iaitu tunjuk ajar dan latihan yang tersusun dan berterusan untuk membentuk akhlak, kemampuan akal, pembantukan disiplin dan lain-lain. Kedua ibu bapa merupakan institusi pertama dan paling asas dalam pendidikan anak-anak.
Anak-anak adalah amanah Allah S.W.T kepada kedua ibu bapa. Ia diibaratkan sebagai kain putih yang mudah menerima apa yang dicorakkan kepadanya sama ada ke arah kebaikan ataupun sebaliknya.

MATLAMAT PENDIDIKAN
Matlamat pendidikan Islam secara keseluruhannya adalah untuk:
1) Mencapai keredhaan Allah S.W.T
2) Menghayati roh Islam denganberpandukan al-Quran dan Sunnah
3) Meninggikan akhlak masyarakat berteraskan aqidah Islam
4) Mencungkil dan menyemai bakat-bakat semulajadi kanak-kanak dengan ajaran Islam.
BILA PENDIDIKAN BERMULA
Pendidikan anak-anak bermula pada peringkat yang paling awal dalam kehidupannya semenjak ia mula lahir daripada perut ibunya sehinggalah ia menjalani ikatan perkahwinan. Ini kerna, selepas berkahwin tanggungjawab akan berpindah kepada suami, sedangkan kedua ibu bapa hanya berperanan untuk memberi pandangan dan nasihat kepada anak-anak sekiranya timbul sesuatu masalah dalam rumah tangga

Oleh yang demikian, ibu bapa memainkan peranan yang penting bagi membentuk akhlak anak-anak mereka semenjak dari buaian lagi dan bukannya setelah mereka dewasa. Bak kata pepatah Melayu “Kalau hendak melentur buluh biarlah dari rebungnya”

Sebagai ibu bapa kita perlu mempelajari dan mendalami hal ehwal agama Islam supaya selain mendidik anak-anak ke jalan yang diredhai oleh Allah S.W.T, kita juga dapat menunjukkan teladan yang baik supaya boleh diikuti oleh anak-anak. Antara pendidikan yang utama perlu diterapkan ke dalam diri anak-anak ialah pendidikan Islam. Pendidikan Islam meliputi pendidikan dari segi akidah, akhlah dan ibadah. Apabila ketiga-tiga ini telah diserapkan dalam diri anak-anak, maka ia dapat melahirkan satu generasi yang berguna kepada agama, bangsa dan juga negara.

MANUSIA DIGALAKKAN HIDUP BERKELUARGA

Manusia diciptakan oleh Allah S.W.T berpasang-pasangan yang terdiri daripada lelaki dan wanita dan diciptakan juga berbagai-bagai bangsa dan puak untuk menjalinkan hubungan silaturrahim dan berkenal-kenalan di antara satu sama lain. Sebagaimana firman Allah S.W.T:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu Dengan Yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)

Oleh yang demikian manusia adalah digalakkan hidup berkeluarga, kerana dengan itu individu yang terdapat di dalamnya akan tertanam rasa tanggungjawab yang tinggi di dalam dirinya terhadap diri sendiri dan orang-orang yang ada hubungan dengan dirinya. Bagi mencapai hasrat murni tersebut ialah dengan melalui perkahwinan yang sah menurut Islam

TUJUAN PERKAHWINAN DALAM ISLAM
1) Memenuhi kehendak naluri dan sifat semulajadi manusia
2) Menghindarkan diri dari melakukan perbuatan zina
3) Membiakkan keturunan umat manusia
4) Membimbimg kedua suami isteri supaya masing-masing tahu tanggungjawab
5) Menggalakkan ketua rumahtangga supaya lebih giat berusaha mempertingkatkan taraf ekonomi
6) Mengeratkan hubungan silaturrahim di dalam masyarakat
7) Mengelak dari terbiarnya anak-anak yang dilahirkan

PERSEDIAAN UNTUK BERKAHWIN
1) Mempunyai kemampuan
2) Melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan mengenai rumahtangga
3) Melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu yang berkaitan dengan hukum di dalam kehidupan suami isteri
4) Pemilihan calon yang sesuai

Related Posts with Thumbnails