BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 30, 2009

KASIH IBU

*Sahabat-sahabat jika kita perhatikan daripada gambar ini, dapatlah kita simpulkan betapa tingginya kasih sayang ibu kepada kita. Mana tidaknya ibulah yang telah mengandungkan, melahirkan, membesarkan, mendidik dan memberikan kasih sayang yang secukupnya kepada anak-anaknya. Bahkan jika anak-anaknya sakit, ibulah yang bersusah payah menjaganya sehinggakan mereka tidak dapat tidur semalaman dek kerana anak-anak yang menangis tidak henti-henti sepanjang malam. Hati ibu tidak akan tergamak untuk membiarkan anaknya dari terus menangis sepanjang malam dan ibu akan melakukan pelbagai cara seperti memberi susu, ubat, mendodoi dan sebagainya agar si anak berhenti dari menangis dan dapat tidur dengan lena. Bahkan, ibu juga sanggup berlapar agar semua anaknya dapat menjamah sesuap nasi supaya mereka tidak kelaparan.

*Bayangkan sahabat-sahabat betapa besarnya pengorbanan ibu kita kepada kita semua, mula daripada kita kecil hingglah kita dewasa. Jasa dan pengorbanan mereka tidak dapat dibalas hatta dengan wang ringgit sekalipun. Tetapi berapa ramaikah diantara kita yang berbakti kepada ibu? yang mampu menjaga ibu apabila tua? yang mampu memberi kebahagiaan kepada mereka sebagaimana mereka telah memberi kebahagiaan kepada kita sehingga kita berjaya...Sedih dan pilu rasanya, apabila kita sering dengar dan lihat di TV, radio, internet dan di akhbar bagaimana terdapat segelintir anak-anak yang sanggup menderhaka kepada ibu mereka dengan mengeluarkan kata-kata yang kesat, menyepak, membiarkan ibu hidup dalam keadaan derita apabila mereka sudah berjaya dan yang paling menyedihkan ada yang sanggup membunuh ibu tatkala segala permintaan mereka tidak diikuti...nauzubillah!!!betapa kejamnya mereka yang melakukan perbuatan yang hina itu, tidakkah mereka terfikir pengorbanan ibu yang membesarkan mereka? Tidakkah mereka takut dengan azab Allah S.W.T di akhirat kelak?














*Sama-samalah kita muhasabah diri wahai sahabat-sahabat sekalian adakah kita sudah memberikan yang terbaik untuk ibu kita? Masih tidak terlambat untuk kita melakukannya selagi ibu kita masih ada dan ingatlah pintu taubat Allah S.W.T akan sentiasa terbuka untuk hamba-hambanya yang melakukan kesalahan. Alhamdulillah, bersyukurlah kita kepada Allah S.W.T yang telah mengurniakan kita seorang ibu yang telah banyak berjasa kepada kita dan sama-samalah kita berdoa agar kita tidak tergolong daripada anak-anak yang derhaka kepada ibu kita...ingat!!! apa yang kita lakukan hari ini kepada ibu kita, kelak Allah S.W.T akan membalasnya apabila kita juga turut mempunyai anak suatu hari nanti...





0 comments:

Related Posts with Thumbnails