BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, December 24, 2009

"ADAB PERGAULAN DENGAN KAWAN-KAWAN"


*Orang yang paling rapat dengan kita selain dari ibu bapa dan keluarga yang lain adalah kawan-kawan kita, khususnya kawan-kawan sekelas atau sekuliah. Pergaulan seharian adalah suatu perkara yang tidak boleh dinafikan, lantaran kebanyakan masa diluangkan bersama-sama mereka.

*Dalam usaha untuk memperolehi rasa hormat dan sayang kawan-kawan terhadap diri kita, bergaullah dengan mereka secara baik dan peliharalah adab-adab dan batas-batas pergaulan dengan mereka. Insya-Allah, diri kita akan sentiasa dihormati, kehilangan kita akan sentiasa dicari dan ketiadaan kita akan terasa hambarnya persahabatan yang dirasakan oleh mereka. Jadikanlah diri kita seperti garam dalam masakan, akan tawarlah masakan tanpa garam lalu hilanglah keenakannya. Walau bagaimanapun, jangan kita merasa ego apabila merasakan diri kita seperti jaguh. Sebaliknya ikutlah resmi padi, semakin tunduk semakin berisi. Janganlah seperti kaduk naik junjung.

Maka, di antara adab-adab pergaulan dengan kawan-kawan ialah

- Menghulurkan bantuan kepada mereka apabila mereka amat-amat memerlukan bantuan tersebut. Bantulah dengan ikhlas tanpa mengharapkan sebarang balasan.

- Bersikap jujurlah dalam persahabatan, janganlah bersifat hipokrit, yang mana lain di lidah lain pula di hati. Akibatnya diri sendiri yang akan kehilangan harga diri.

- Jangan memburuk-burukkan seseorang kawan di hadapan kawan-kawan yang lain

- Jangan membuka aib kawan, kelak Allah S.W.T. akan membuka aib kita di akhirat kelak

- Jangan cemburu dengan kejayaan kawan-kawan. Cemburu yang membuta tuli akan menimbulkan perasaan hasad dengki. Sebaliknya, cemburulah dengan kejayaannya itu dan berusaha untuk mencapai kejayaan yang serupa.

- Janganlah menjatuhkan air muka sahabat dihadapan orang lain

- Jangan ketawa apabila seseorang rakan mengalami kegagalan

- Jangan mengejek dan memperkecil-kecilkan kawan kita. Umpanya jika seseorang rakan sekelas memberikan satu pendapat, jangan menolaknya sekali gus, katakanlah kepadanya: “pendapat anda baik”

- Jangan mengejek kawan-kawan kita dengan menggunakan panggilan yang tidak disukainya.

- Apabila berada dikalangan kawan-kawan, janganlah berbisik-bisik dengan seseorang kawan yang lain kerana ia akan mengundang syak di hati kawan-kawan yang lain.

- Apabila kita ingin menggunakan barang kepunyaan rakan kita, mintalah izin kepada mereka terlebih dahulu

- Kotakanlah setiap janji dengan sedaya upaya yang mungkin

- Akhir sekali, saling nasihat-menasihati sesama rakan untuk melakukan kebaikan dan menjauhi dari sebarang bentuk kejahatan.

*Oleh itu, sama-samalah kita berusaha untuk menjadi seorang sahabat yang baik kepada sahabat kita. Ini kerana, kadang-kadang kita tidak sedar bahawa perbuatan kita telah menyinggung perasaan sahabat kita.



1 comments:

Kak nad said...

hehe.. salam.. so, kalau kiter ader buat salah, kiter mintak maap bebanyak yer ma... hehe... semoga persahabatan kiter akan kekal hingga ke akhir hayat... sayang kamooo!!

Related Posts with Thumbnails